Followers

July 20, 2013

Aku, mercun dan abang-abang

Bulan-bulan puasa ni rindu pulak zaman kecik-kecik. Ingat lagi dulu petang-petang sementara nak tunggu masuk waktu berbuka puasa, main mercun dengan Duan kat belakang rumah. Lima-belas-minit lagi nak berbuka, berebut bilik air pegi mandi. Time berbuka pulak berebut makanan. Siap berbuka cepat-cepat amik lighter emak pegi hidupkan pelita kat depan rumah. Settle pasang semua pelita, lumba lari dengan Duan balik rumah sape paling cepat sampai. Lepas maghrib pulak pegi terawikh dengan arwah nenek. Balik je dari terawikh sambung main meriam ngan abang-abang. 

Dulu zaman sekolah rendah bila cakap ngan abah nak beli mercun. Abah tak terus bagi duit direct. Abah punya style kalau anak-anak dia mintak something, dia akan suruh tolong buat keje. Dapat upah baru pegi beli. Lagi-lagi lah bila mintak benda 'lagha' macam mercun. Takde makne nya abah nak bagi duit senang-senang. Biar anak-anak dia tau susah senang nak cari duit so dah besar nanti tak menyusahkan. Haha. 

Dapat je upah dari abah, terus kayuh basikal ngan Duan pegi kedai beli mercun. Disebabkan aku baru nak belajar main mercun, so aku ikut je mercun apa abang aku tu beli. Mercun mancis, mercun bola, mercun tunderclap, mercun lebah, mercun ketupat and tah apa-apa punya nama lagi. Layankan je janji boleh meletup. 

#Mercun #dan #Kenangan

Duan punya kepala pulak jenis pusing sana sini sket. So mercun bola yang pada aku dah kira paling kuat tu. Dia pegi amik selotip tebal warna biru abah and balut kat mercun bola tadi. tak cukup dengan tu, dia pegi amek lastik. Letak mercun kat lastik hala kat bumbung rumah jiran sebelah, pastu dia suh aku hidupkan guna lighter. Betuah punya abang. tapi sebab aku adik yang baik, aku ikutkan je abang punya perangai. The other idea gila Duan, letakkan mercun bola dalam tin milo. Bila bakar, bunyi dia memang boleh tahan kuat. Tapi sebabkan kejadian tin milo tu melambung punya tinggi dan berisiko nak kena kepala, so kitorang stop main dah.

Ingat lagi dulu Duan letupkan mercun papan ngan mercun mancis tanpa lepaskan dari tangan. Bila aku marah kat dia, kata bahaya. Dia pegi ajar aku macamana nak buat. Pegang hujung-hujung dia kata. Sebab yang hujung tu tanah je takde belerang. Dan sebab aku ni memang adik yang baik, aku pun follow je. Best jugak. Haha. Nasib baik la dia ajar pegang mercun mancis je. Kalau mercun bola? Macamana aku nak sarung cincin bila dah besar nanti? 

Kadang-kadang abah pun join sekali. Yelah, mana boleh biarkan anak-anak main mercun tanpa jagaan. Ye tak? Abah ajar letak mercun thunderclap dalam bekas botol kicap kosong. Halakan kat langit. Bakar, then lari ! yeah. Abah memang cool. (: 

Lagi seminggu nak raya, abang yang belajar kat Uitm Arau Perlis plak balik. Yang paling best, dia bawak balik mercun satu beg. Taktau la mana dia songlap. Dari Thailand kot. Kan Perlis ngan Thailand tu berjiran. Pahtu boleh plak dia pegi jual kat budak-budak kampung. Aku dengan Duan pun kene beli jugak. Ni lagi sorang abang betuah. Aku penah gak ajak akak aku main mercun. Tapi yang dia berani main cuma mercun bawang. Okey bosan.

The best part masa main mercun ni bila lawan mercun sapa paling kuat dengan jiran sebelah time malam raya. Masa tu segala jenis mercun lah keluar. Masa tu bila abang keluarkan mercun thunder storm kot nama dia. Ala-ala bunga api masa tahun baru. Aku rasa tu lah mercun paling awesome ! Haha. Dah habis letupkan semua mercun, Duan pegi ajak main meriam tanah plak. Memang superb. Disebabkan jiran sebelah takde meriam tanah, so kira kitorang la menang. Hihi.

Seriously, jangan ikut perangai kami. #BungaApi takpe (:

Bila masing-masing dah besar ni. Cakap kat abang, jom main mercun. Nanti Duan kata "tanak la, bakar duit je." Finally, matang jugak abang betuah aku tu. Haha. Bila anak-anak buah nak main mercun plak, kitorang bagi bunga api jeh. Bahaya kata nya. Tak sedar dulu masa kecik perangai macam mana. Okey itu dirahsiakan dari anak-anak buah. (: 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...