Followers

January 11, 2011

DonGenG GERHANA MaTaHaRi>?

Pernah tengok gerhana Matahari (solar eclipse)? aku rasa mcm aku lom penah tengok lagi. Gerhana Bulan (moon eclipse) pernah lah.

 solar eclipse

Meh kite tengok dongeng2 masyarakat pasal gerhana nih..

Masyarakat India :
> pada diorang gerhana matahari ni mcm bakal bawak bala pada kehidupan dorang. sampaikan ade yang takmo kluar umah. abis kalau kerje. dorang takmo pegi gak ke ekh?

Masyarakat Cina :
>diorang pulak percaya yg gerhana matahari ni disebabkan NAGA menelan matahari. then dorang pon pi lah wat perarakan halau naga terbabit supaya matahari tu dimuntahkan semula. er... mesti naga tu besau kan? hihi

muat ke mulut naga tu nak telan matahari?

Masyarakat Melayu :
>diorang gelarkan gerhana matahari sebagai bulan sakit. gerhana matahari ni terjadik sebab matahari ni marah atau menangis. agak2, ade tak hospital untuk matahari? urm.....

Masyarakat Arab Kuno :
>gerhana matahari ni adalah tanda kelahiran atau pun kematian orang terkenal. masa gerhana matahari yg lepas tu ade sape2 org femes yg meninggal tak ekh?

Orang Asia Tengah :
>gerhana yang terjadi tanggal 28 mei 585 M mengakhiri perang dua negara timur tengah. Selama perang tuh, tiap2 hari menjadi gelap macam malam.
So, pada diorang, gerhana ni menyebabkan kedua negara tersebut menyatakan perdamaian serta menghentikan pertempuran.

Orang Jepun
masyarakat setempat percaya bahawa racun dah jatuh dari langit selama terjadi nye gerhana tuh. So, untuk mencegah racun itu jatuh ke dalam air diorang, diorang pun tutup seluruh sumur & mata air sepanjang gerhana.

Negeri India : 
masyarakat dorang percaya yang NAGA bertanggung jawab atas terjadinya gerhana. Selama gerhana, masyarakat kat sana membenamkan diri diorang kat dalam air sampai ke leher.
Dengan cara ibadah diorang tuh, dorang harap matahari dan bulan dapat mempertahankan diri dari Naga tersebut. 

TAPI.........

Saintis punya kajian :


> Pada gerhana matahari terjadi, bila bulan berada di antara bumi dan matahari. Bila hal ini terjadi maka sebagian sinar matahari ke permukaan bumi tertutupi oleh bulan. 
Selama gerhana matahari, sebenarnya bulan membuat dua bayangan terhadap bumi. Bayangan pertama di sebut dengan "Umbra" yang hanya mencapai sebagian kecil permukaan bumi. Bayangan lainnya disebut "Penumbra" , dimana bayangannya mencapai bumi lebih besar dari "umbra". 
Hal ini menyebakan secara perlahan langit menjadi gelap. Jika bulan dan matahari berada pada satu garis yang sempurna, maka disebut Gerhana Total. 
Gerhana matahari total hanya dapat dilihat dari daerah permukaan bumi yang terkena bayangan "umbra".
Gerhana Total sangat jarang terjadi. Mungkin seseorang hanya dapat menyaksikannya sekali dalam seumur hidupnya.

Islam pulak :
>memperincikan gerhana2 nih sebagai tanda kebesaran Allah.

ni buat cincin hantaran kawen oke tak?

Allah SWT berfirman, “Dan Dia telah menundukkan (pula) bagimu matahari dan bulan yang terus menerus beredar (dalam orbitnya); dan telah menundukkan bagimu malam dan siang.” (Ibrahim:33).

Allah SWT juga berfirman, “Tidaklah mungkin bagi matahari mendapatkan bulan dan malampun tidak dapat mendahului siang. Dan masing-masing beredar pada garis edarnya.” (Yasin:40) 
 
p/s : Umat Islam tak sepatut nye percaya sume benda2 nih, takut bwk pd syirik. huhu.

eh. aku orang melayu gak. mak aku xde plak cakap yg matahari tuh tengah menangis or marah. adekah aku bukan Melayu Tulen? =.=

2 comments:

  1. i.ve seen. thanks. to lots more knowledge i get from here. tq bloggers. :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...