Followers

December 14, 2010

Kerenah Si Kecil

Bila da ada anak. mesti mcm2 pengalaman korang akan rasa. urm, nak aku tegaskan kat sini. aku belom ade anak ! kawen pun belom. haha. anak buah je da ade tiga. dan InsyaAllah, bakal jadi empat. 

akak aku salu citer pasal anak die. begitu dan begini. anak die nama Muhammad Rafi' Haadee. aku panggil Hadi saje. die ni suka sgt tiru ape atuk die buat. atuk die tuh merangkap abah aku lah. ade satu hari akak aku nak p sidai baju. si Hadi ni nak ikot. sebelum die ikut, die request mcm2 ngan akak aku. die nak pakai mcm ape atuk pakai bile jenguk2 rabbit-rabbit kat kandang.


Hadi : mama. nak pakai kasut yg mcm atuk pakai tu..
akak : oke.. hadi pegi la amik.
Hadi : mama amik kan lah..
akak : Hadi pegi lah amin sendri. kan kasut Hadi.
Hadi : alah.. mama la amik kan...
then akak aku p lah amikkan.
Hadi : mama.. stokin nye mana?
akak : Hadi letak mana tadi? pegi lah amik.
Hadi : mama tlg la amikkan..
akak : yelah..
lepas Hadi pakai stokin~
Hadi : mama, sarung tangan nye mana?
urh.. sarung tangan puler... ni sebab ayah aku kalo p kandang arnab kat belakang umah tuh, salu pakai sarung tangan. 
akak : iye, nah ni pakai.
Hadi : mama, nak pakai jam ben10 hadi.
akak: pegilah amik.
Hadi : mama amikkan lah..
akak : Hadi amik lah..
lepas pakai jam ben10~
Hadi : mama topi nye mana?
akak : ish budak ini, satu2 die mintak. Nah, ni topi nye. pakai.


see.. ade anak ni nak kene sabar.. tgk anak akak aku tuh.. haha. lepas akak aku citer benda ni kat aku. aku sindir aa balik. eleh.. akak tu masa kecik lagi byk kerenah. akak aku cover lah. cehh, igt aku tak tau? abah salu citer lah.. ngah3..

adik beradik aku je masa kecik mmg mcm2 kerenah.  :)

si abang nawi yg suka masukkan batu dalam tempayan + suka tanye soalan kat abah aku. then, kalau jawapan yg diberi tak sama dgn ape yg ade dlm kepala die, selagi tuh die akan tanye.
contoh nye : kucing lawan dengan harimau sape menang. abah jwb harimau. die tanye lagi ulang2 kali. sampai anah cakap kucing menang. 

- akak pulak bile da pangku kuceng, tak tau nak galih tempat. tak kesah la kalau time tu die duduk kat dapur, and mak aku plak nak memasak. meghalang laluan betol. tepaksa mak aku mengalah.. :) 
bile makan pulak, malas nak kunyah. mintak mak aku yg kunyahkan. HAHA

penah jgk bile abg & akak nampak mak aku baru lepas angkat air dari kolam. (masa tuh xde air paip). abg cakap nak tgk camne mak amik air tuh. padahal mak da siap. abg nak tgk jgk. kire cm soh ulang tayang lah. so terpaksa mak aku tuang balik air du dalam kolam, and amik semula. ish3.. sabau jelah..

- si duan pulak, penah mintak air ngan mak. nak air milo panas. mak aku hidangkan air milo panas. die cakap semula. nak milo sejuk. mak aku bagi air milo sejuk. die request : nak milo panas sejuk. mak aku da start pening. sebenar nye die nak air milo suam. tapi tak pandai nak ckp camne. HAHA
paling kelakar, susah nak suruh duan benti minum susu guna botol. and taktik mak aku : botol susu dah kene curi dengan monyet. (masa tu byk monyet). and mati2 satu family pecaya. duan pon da stop minum susu botol. tapi taun lepas, mak aku bocor rahsia yg mak aku tipu je tuh..mak aku yg sorokkan botol susu die. HAHA, and taun lepas umur duan da 20 tahun !

- aku pulak? aku budak baik.. lalalaa~ mesti ade yg x puas ati bile aku kate aku budak baik. oke2 aku citer. masa kecik, aku suka lombe minum air ngan ayah aku. sape abis dulu die menang. then kalau ayah aku menang. nanti aku nanges. tepakse lah abah buat2 kalah. dan kenyataan tu aku tau bile aku da sekola menengah ! arghh.. malu nye.. !
satu lagi perangai aku. suka mintak abah bace kan buku citer kanak2 pas abah aku balik keje. abah aku yg tgah penat2 ttp sudi bacekan citer tuh... dan bole kate tiap hari aku mintak bace buku citer. and selalu ulang buku yg sama. dan. dann.. abah TAK PERNAH merungut. i love u lah abah !


*nak jadik mak bapak. kene byk sabar. kalo tak sian kanak2 tuh kurang kaseh sayang*

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...