Followers

December 20, 2010

kau pakai tudung sebab ape?

entry yg aku buat ni. cume maklum balas dari ape yg aku bace dari blog kawan aku.


bila sorang budak ni cakap~
"dulu cikgu aku yg pakai tudung tu, hee takut aku bila dia buka tudung. rambut rosak dah tu kembang pulak tuu. lari lah kalau nampak mcm nampak hantu! "
disambung~
"kau orang pakai tudung sebab nak tutup rambut yg rosak dan taklawa eh? sebab aku tengok yg rambut cantik semua tak pakai tudung pun? orang pakai tudung rambut tak cantik ke mcm cikgu aku tu?"


sumpah ! aku sebagai org yg pakai tudung. sangat terasa.
antara sebab2 nye :


1. aku terasa kau sedang mengutuk rambut aku.
2. kau memandang serong terhadap org yg pakai tudung kerana Allah.
3. kau tak paham kenapa kami2 ni pakai tudung.


meh2 sini aku jelaskan antara sebab kenapa PEMPUAN ISLAM pakai tudung yek :


1. Nak tutup AURAT.
2. Op cos la sebab nak PAHALA.

3. Dapat mengurangkan nafsu lelaki.
4. Nak mengelakkan orang berniat tak baik terhadap diri dia.
5. Supaya laki2 beriman je yg suka die.. (erk, yeke? ni suruh laki jawab)
6. Dapat mengurangkan nafsu lelaki.
7. RAMBUT POMPUAN ADALAH MAHKOTA BAGINYA.
- JADI JANGAN SEWENANGNYA MENUNJUK KEPADA LELAKI.
- KERANA JIKA ANDA MENUNJUKKANNYA BERMAKNA RAMBUT DA KURANG NILAI (low class).
- (no offence hah) KERANA MAHKOTA ANDA TELAH DILIHAT OLEH SEMUA LELAKI (except family)
8. Taknak rambut die ditarik-tarik, digantung dengan bara api dan dibakar dengan dasyat kat akhirat nanti.
9. Paling utama die tutup aurat sebab die faham dan mentaati tuntutan ISLAM


aku nak share jgk ape aku dgn intan dah buat observation. kenape org yg tak pakai tudung rambut lawa2 :


1. sebab dorg free hair.
- dah rambut yg kat luar, yg tu la kene bg lawa. ingat semula jadi lawa ke? rebonding segala tuh.. tak campur p rawatan steam, curl lagi.. cut2 lagi.
- mcm yg pakai tudung gak. dah tudung yg kat luar. mmg la nak bg tudung yg lawa. tu yg mcm2 jenis tudung ade sekarang.
2. sebab rambut die mmg semula jadi lawa. so taknak pakai tudung. HAHA


eh, sape kate org yg tak pakai tudung rambut tak lawa?
meh aku nak share story. aku ade sepupu yg pakai tudung. die penah sangkut masa sport check kat sekolah. tau ape kesalahan die? sbb nye, die memiliki rambut yg lurus sgt2. and cekgu tu kate, die salah sbb rebonding rambut. hah??? ape hal plak kan? tak bole ea rebonding rambut p sekola? peraturan baru aku dengar. eh2, rambut sepupu aku tuh mmg semula jadi lurus oke.. aku cakap ngan sepupu aku tuh. cekgu uh jeles ngan rambut kau yg lawa. HAHA.. see.. sape kate org pakai tudung rambut tak lawa. siap cekgu pon nak jeles. 


TAPI. orang yg bertudung sekarang. dah tak dipandang tinggi mcm dulu2.
sebab musabab nye :


1. Ade golongan yg pakai tudung, tapi buat maksiat. 
2. Ade plak yg kejap pakai tudung, kejap bukak. (ape kes?)
3. Pakai tudung just sebab peraturan sekolah.
4. Pakai tudung sbb nak hide kan rambut perang ! 
5. dan macam yg budak ni cakap. pakai tudung sbb nak hide kan rambut tak lawa.


errmm.. pada yg pakai tudung aku saran kan sila lah jaga rambut korang jgk oke? nanti korang kawen, kan nk tunjuk kan suami. kalo taknak suami pandang lain, korang kene la pandai2 tarik perhatian die. cara paling senang, jaga lah penampilan. tak suruh pon kau p rebonding ke, rawatan stim ke ape. pakai shampoo n perapi die pon da oke pe. pakai la DOVE. lembut weyh rambut. haha promote jap. and kalo da pakai tudung tuh, jaga lah tingkah laku. jgn org anggap, yg pakai tudung ngan tak, sama je perangai. kadang yg tak pakai tudung lagi baik dari yg pakai tudung. sadis nye... =.=







No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...