Followers

August 30, 2013

Malam Tiga Puluh Satu. Sambut cara aku.

Ini bukan malam sejarah yang kau simpan dalam buku. #MalamTigaPuluhSatu -MosyukiBorhan

#UniKL #Micetian #AmbangMerdeka

Sebenarnya bila sebut pasal merdeka. Aku pun tak tahu macamana cara sebenar nak sambut. Yang aku ingat dulu masa kecik-kecik tepat jam pukul12 malam akan dengar bunyi bunga api. Esok pagi nya akan duduk depan TV dan tengok perarakan. Yang paling aku suka waktu bentuk logo-logo or bendera guna perbarisan tu dan tengok kereta berhias. Kat sekolah pulak akan ada pertandingan melukis dan mewarna. Nak advance sikit, buat konvoi sambil bawak bendera Malaysia. Kemudian ade pulak nyanyian lagu-lagu patriotik.

Bila dah masuk usia belia ni mungkin perlu ubah cara pemikiran dan sambutan. Sambut dalam hati dengan rasa syukur dan dengan azam untuk jadi rakyat yang baik. Rakyat yang baik? Bunyi macam skema kan. Tapi rasanya itulah ayat paling tepat. How? Mungkin dengan belajar molek-molek dan dapatkan keja. Bantu ekonomi negara, bantu orang lain dan beri contoh yang baik pada generasi yang lebih muda. InsyaAllah.

Mungkin betul bila ada yang kata, laungan "MERDEKA" generasi sekarang takkan sama dengan laungan generasi waktu tahun 1957. Apa pun, salam merdeka yang ke 56 Malaysia ku. (': 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...