Followers

June 18, 2013

Ayat-ayat Cinta #1 Zuhud

Now. Cuti semester. Ulang semula baca novel "Ayat-ayat Cinta"by Habiburrahman. Btw aku tak suka bila novel ni di-movie kan. Sebab banyak nilai yang tak ditunjukkan. Most of people cuma nampak movie tu pasal cinta semata. Frustrated. So, kat sini nak kongsi a lil bit content dalam novel nih. (: 

#AyatAyatCinta #BestNovel

Zuhud tidak bererti tidak mahu menyentuh sama sekali nikmat yang telah diberikan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala, tapi zuhud adalah mempergunakan nikmat itu untuk ibadah. 

Tidak selamanya orang yang makan roti kering dan seteguk air lebih baik dari orang yang makan roti cokelat dan segelas susu. Jika dengan makan roti cokelat badan menjadi sihat dan segar, ibadah lebih khusyuk dan tenang, boleh bekerja dengan lebih baik dan bersemangat serta merasakan keagungan Allah yang telah memberikan nikmat, tentu lebih baik daripada makan roti kering tapi lemas dan berkeluh kesah saja.

Tidak selamanya yang berjalan kaki lebih baik dari yang naik kenderaan. Jika dengan naik kenderaan lebih boleh menjimatkan waktu, ibadah lebih tenang kerana tidak letih dan lebih banyak dapat melakukan kegiatan yang bermanfaat, tentu sangat baik. 

Jangan terlalu kedekut dan jangan terlalu boros. Allah telah berfirman:
"Dan jangan kamu jadikan tanganmu terbelenggu pada lehermu dan jangan kamu terlalu menghulurkannya kerana itu kamu menjadi tercela dan menyesal"

Yang melampaui batas adalah mereka yang tidak memiliki rasa takwa dan tidak merasa diawasi oleh Allah. Selama seseorang masih memiliki rasa takut dan diawasi Allah, maka insyaAllah dia tidak akan sampai melampui batas. 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...